fbpx

צרו קשר

054-4548212

כתובתנו

סניף תל אביב: רח' הארבעה 28 סניף ראשון לציון: משה לוי 11

שלחו מייל

roy@roydotanlaw.com

היטל השבחה היתר בניה

היטל השבחה היתר בניה | היטל השבחה מכירת נכס

במאמר זה נסביר כיצד מגישים ערר על היטל השבחה, דבר שאנו כמובן מציעים לעשות באמצעות עורך דין מיסוי מוניציפלי היודע להתנהל מול הרשויות המקומיות.

אך לפני הכל, כדאי להסביר באופן כללי מהו היטל השבחה.

מה זה היטל השבחה

היטל השבחה הוא מיסוי מוניציפלי הנקבע על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. זהו היטל שנעשה בעקבות עליית שווי של נכס. שימו לב שאינכם מתבלבלים בין היטל השבחה לבין מס שבח – מס השבח הוא מס המוטל על הרווח ההוני (ההפרש בין מכיר הקניה למכירה).

ישנן 3 סיבות שיכולות להביא לעליית ערך, ובעקבות כך היטל השבחה:

  1. אישור תכניות תב“ע.
  2. מתן הקלה.
  3. הרשאת שימוש חורג.

המס בדרך כלל עומד על 50% המוטל על החלק היחסי של עליית השווי, וזאת בניכוי הוצאות הבנייה. וכמובן שתמיד ישנם גם מקרים חריגים, ולכן כדאי להתייעץ עם עורך דין עירייה.

היטל השבחה היתר בניה

היטל השבחה היתר בניה

קבלת היתר בניה היא דוגמה טובה למקרה שבו תתבקש לשלם היטל השבחה. נניח קיבלתם היתר בנייה לצורך הגדלת הנכס הקיים, לאחר הבנייה ערכו של הנכס יעלה. ולכן תדרשו לשלם היטל השבחה על תוספת הערך שיש לנכס.

לדוגמה, אם ערכו של הבית היה מיליון שקל, ולאחר קבלת היתר הבניה להוספת עוד קומה, ערכו של הבית הוא 2 מיליון שקל (לפי הערכת שמאי).  ונניח כי במהלך הבנייה שילמתם לאדריכל וקבלן חצי מיליון שקלים – אתם תדרשו לשלם היטל השבחה על הפרש הערך, בקיזוז ההוצאות. כלומר המס יחושב על חצי מיליון שקלים.

היטל השבחה מכירת נכס

קודם דיברנו על היטל השבחה היתר בניה, כלומר הסיבה שבגינה אתם מתבקשים לשלם היטל השבחה. מועד קבלת היתר הבנייה הוא חשוב לערך החישוב, אך הוא בשום פנים ואופן אינו מועד התשלום.

היטל השבחה משלמים במועד המכירה, והוא מחושב לפי מועד אישור התכנית.

העירייה אוהבות לגבות מאיתנו כספים, אך אף אחד מאיתנו לא רוצה לשלם מסים מיותרים. ולכן כאשר מתבקשים לשלם היטל השבחה, כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייני מיסוי מוניציפלי על מנת לוודא כי דרישות התשלום אינן מוגזמות. קחו בחשבון כי בנוסף להיטל השבחה, אתם תתבקשו לשלם גם מס שבח. כך שממש אין לכם כספים מיותרים לשלם לרשויות.

היטל השבחה ערר

אז מה עושים כאשר מתבקשים לשלם היטל השבחה? הדבר הנכון הוא לפנות אל עורך דין עירייה רועי דותן אשר יבחן את הנושא ויבחן את הדרכים להפחתת ההיטל.

למשל ישנן כמה דרכי פעולה שיכולות לסייע להפחית את ההיטל:

  1. קיזוז הוצאות – כאמור היטל השבחה הוא על עליית הערך, בקיזוז ההוצאות. יש לוודא כי אכן דיווחתם על כל ההוצאות. אם ישנן הוצאות נוספות, הן יפחיתו את הסכום החייב במס. ושימו לב כי ההוצאות הללו חשובות גם לצורך הפחתת מס שבח.
  2. האם קיים פטור – ישנם מקרים בהם אתם זכאים לפטור מהיטל השבחה. דבר שלעתים מתבצע באופן אוטומטי, אך לא תמיד. לפעמים עליכם לבקש את הפטור. עורך דין מוניציפלי יבדוק האם אתם זכאים לפטור. למשל:
    – ישנם אזורי השבחה שהוכרזו בצו ממשלתי, ובהם קיים פטור.
    – פטור בעת השבחה שנדרשת לצורכי נגישות.
    – השבחה הקשורה למיגון הדירה.
  3. ערעור על גובה השומה שנקבעה.

הגשת ערר היטל השבחה

היטל השבחה מכירת נכס

היטל השבחה היתר בניה | היטל השבחה מכירת נכס

כאשר הרשות המקומית שולחת את ההודעה על החיוב בהיטל השבחה, ניתן להגיד ערעור. שימו לב כי הערעור יכול להיות על עצם החיוב, למשל במידה ואתם עומדים בקריטריונים של פטור. וזהו גם יכול להיות ערעור על גובה החיוב.

ערעורים על עצם החיוב מגישים אל הוועדה המחוזית. ואילו ערעור על גובה החיוב יוכרע על ידי שמאי.

ערעור על גובה החיוב – זהו המקרה בו אין לכם פטור, אך ההשגה שלכם היא לגבי גובה החיוב שנראה גובה מידי. במקרה שכזה יש להגיש בקשה למינוי ”שמאי מכריע“. את הבקשה מגישים ליושב ראש מועצת שמאי המקרקעין.

יש להגיש את הבקשה בתוך 45 יום ממועד קבלת השומה. ניתן למלא טופס בקשה למינוי שמאי מכריע באופן מקוון. השמאי ימונה תוך 15 יום, מתוך רשימת שמאים שאושרה על ידי משרד המשפטים.

אנו תמיד ממליצים לעשות זאת עם עורך דין. יש לצרף לבקשה מסמכים שונים; הדברים הבסיסים הם נסח רישום בפנקסי המקרקעין, אך לעתים עורך הדין ימליץ על הערכת שמאי פרטי או מסמכים אחרים אשר יסייעו לערער על גובה התשלום.

הוועדה המקומית צריכה להגיש את תשובתה לשמאי, והוא יקבל את החלטתו. לעתים מזומן דיון בהשתתפות הצדדים, אך ישנם מקרים בהם השמאי עשוי לקבוע כי אין צורך בכך.

אם הינכם מתמודדים עם דרישות תשלום גבוהות, עורך דין עיריות רועי דותן עומד לשירותכם. למשרדינו הניסיון הדרוש וההכרות עם הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבניה. אנו יודעים כיצד ניתן לערער על החלטות הרשויות המקומיות, לרבות הפחתת ארנונה והפחתת מיסוי מוניציפלי.

עורך דין חובות ארנונהמפת הגעה למשרדינו בקישור.

היטל השבחה היתר בניה | היטל השבחה מכירת נכס

מחיקת חובות ארנונה לעסקים

הליך מחיקת חובות ארנונה לעסקים הוא אינו דבר מובן מאליו. הרשויות המקומיות והעיריות אינן ממהרות לוותר לאף אחד על חובות הארנונה. אך מנגד, ישנן נסיבות

עורך דין מתמחה בהפחתת ארנונה לעסק

עורך דין מתמחה בהפחתת ארנונה לעסק הוא עורך דין המכיר היטב את חוקי הארנונה, ואת המדיניות של הרשויות המקומיות. מדובר בחקיקה מורכבת, המשלבת חוקים שנחקקו

הפחתת חוב ארנונה

הפחתת חוב ארנונה | הפחתת חיובי ארנונה | עו"ד הפחתת ארנונה בשביל להבין כיצד ניתן לבצע הפחתת חוב ארנונה, עלינו קודם כל להבין מהי הארנונה וכיצד היא

עורך דין מתמחה במיסוי מוניציפאלי

עורך דין מתמחה במיסוי מוניציפאלי | עורך דין מיסוי מוניציפאלי עורך דין מיסוי מוניציפלי מעניק סיוע לבעלי עסקים רבים המתמודדים עם דרישות תשלום שונות מהרשויות המקומיות,

הרמת מסך בגביית ארנונה

בשביל להסביר על הרמת מסך בגביית ארנונה, בואו נסקור בקצרה את נסיבות המקרה, ומתי הסוגיה הזו הופכת להיות רלוונטית. כאשר חברה מגיעה למצב שבו אינה

עורך דין לענייני עירייה

עורך דין לענייני עירייה מעניק סיוע משפטי לאזרחים ובעלי עסקים המתמודדים עם סוגיות משפטיות מול העירייה או הרשות המקומית. עורך דין מוניציפלי בקיא בחוקים השונים

צור קשר

לייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button