fbpx

צרו קשר

054-4548212

כתובתנו

סניף תל אביב: רח' הארבעה 28 סניף ראשון לציון: משה לוי 11

שלחו מייל

roy@roydotanlaw.com

חוק פיצויי פיטורין

חוק פיצויי פיטורין (תשכ“ג-1963) הוא החוק המסדיר את נושא פיצויים לאחר פיטורים מעבודה. למרות כי נוהג הפיצויים היה קיים עוד בטרם נחקק החוק, המחוקק  ראה צורך בקביעת חוק ברור המגדיר את הזכות לפיצויים וחל על כל המשק.

אם פוטרת מעבודתך, התשובות לכל השאלות נמצאות בחוק. במאמר זה אשתדל לסקור את עיקריו בצורה פשוטה ובגובה העיניים. אך כמובן שבכל הנוגע לחוק ומשפט, העניינים תמיד מורכבים ומוטב לקבל ליווי משפטי אישי באמצעות עורך דין דיני עבודה.

השאלה המרכזית היא כמה פיצויים מגיעים לי, או שאלות לגבי דין מתפטר בדין מפוטר. ואלו הן סוגיות הקשורות לחקיקה, כמו גם חוזה העסקה. אז לצורך חישובים, חסכו לעצמכם זמן והתייעצו עם עורך דין לענייני עבודה.

יתר על כן, במקרים רבים הפיטורין מתרחשים על רקע של יחסי עבודה בעייתיים, ויתכן כי ישנן עילות שונות להגשת תביעות נגד המעסיק בנושאים שאינם קשורים לחוק זה (חוק פיצויי פיטורין). למשל נתקלנו במקרים של לשון הרע במקום העבודה, הטרדות מיניות וכו‘. אז גם נושאים אלו דורשים פתרון משפטי.

פיטורים מעבודה

פיטורים מעבודה

הסעיף הראשון לחוק מגדיר את הזכות לפיצויים במקרה של פיטורים מעבודה. רוב העובדים יודעים כי החל משנה אחת מגיעים לעובד פיצויים, אך גם עובד עונתי שעבד בשתי עונות ובשתי שנים רצופות זכאי לפיצויים.

חשוב להדגיש כי הוותק והזכויות נשמרות גם במקרים בהם העסק שינה בעלות.

ועל מנת למנוע פגיעה בזכויות בשל הפסקות זמניות, הסעיף השני מגדיר את הנסיבות בהן ההפסקות בעבודה אינן פוגעות ברציפות. אלו הם מקרים של חופשה ללא תשלום שניתנה בהסכמת המעסיק או על פי חוק, שביתה וכו‘.

הסעיף השלישי לחוק מדבר על מקרים בהם עובד מפוטר במועד סמוך לסיום שנת הוותק הראשונה. דבר שבאופן טבעי מעלה חשד כי זהו ניסיון להימנע מחובת תשלום פיצויים. זוהי יכולה להיות סוגיה משפטית בעייתית, כי יש צורך להוכיח שזו אכן הייתה הכוונה. ואם הוכחנו זאת, על המעסיק לשלם פיצויים.

חוק פיצויי פיטורין

פיצויים לאחר פיטורים

ידוע כי הפיצויים משתווים לשכר עבודה חודשי על כל שנה של עבודה. אך כמובן שחישוב הפיצויים עשוי להיות דבר מורכב. והשאלה הראשונה היא מהם רכיבי השכר שיכנסו לחישוב.

השכר שלכם עשוי להיות מורכב מרכיבים שונים, ולעתים ישנם משחקים שונים אותם עושים המעסיקים על מנת להפחית את הפיצויים. לכן מלכתחילה, כאשר חותמים על חוזה העסקה, חשוב לבדוק זאת עם עורך דין לדיני עבודה.

על פי התקנות, רכיבי השכר שאותם צריך לקחת בחשבון לצורך החישוב הם:

  • שכר יסוד ברוטו כולל רכיבי: דמי מחלה, תשלום דמי חופשה, תשלום עבור היעדרות מהעבודה עקב בדיקת היריון, ימי אבל ודמי חגים.
  • תוספת ותק.
  • תוספת יוקר המחיה.
  • תוספת משפחה.
  • תוספת מחלקתית.
  • תוספת מקצועית.
  • תוספות המופיעות בהסכם העבודה, וכל תוספת המשולמת באופן קבוע ואוטומטי (ללא התניה).

ישנם רכיבי שכר רבים שאינם נכללים בחישוב תשלום הפיצויים, ויתכן כי הסכום הוא נמוך ממה שאתם מדמיינים. לדוגמה במשכורות רבות ישנו החזר הוצאות, והוא כמובן אינו חלק מהחישוב.

אחת השאלות החשובות היא מה קורה לגבי עמלות מכירה. ישנם עובדים רבים המקבלים עמלות על מכירות, ונשאלת השאלה מה הדין לגבי זה. ובכן, על פי תקנה 9 לתקנות פיצויי פיטורין העמלות הן חלק מהשכר, אך יש לבצע ממוצע של 12 החודשים האחרונים שקדמו לפיטורין. וכמובן שהעמלות הן חלק מהשכר עבורו יש לבצע הפרשות לפנסיה.

האם מגיעים פיצויים לעובד שהתפטר?

מקובל לחשוב כי פיצויים זה רק במקרה שהעובד פוטר, אך לא במקרה ובחר לעזוב מרצונו. אך הדברים אינם שחור ולבן, וישנם מצבים של מתפטר בדין מפוטר.

דוגמה למקרה של מתפטר בדין מפוטר היא במקרה של הרעת תנאי העסקתו, לצורך הדוגמה הפחתת השכר היא הרעת תנאים. אנו מדגישים כי ישנם מבחנים משפטיים הקובעים מהי הרעת תנאים, ואלו הן לא תחושותיו הסובייקטיביות של העובד.

אך ישנם גם מקרים רבים אחרים כמו:

התפטרות בעקבות מצב בריאותי – מקרים שבהם עובד התפטר בגלל מצב בריאותו שלו או של אחד מבני משפחתו.

התפטרות בעקבות מעבר מקום מגורים – כאשר עובד מעתיק את מקום מגוריו בעקבות נישואין או סיבות אחרות הקבועות בחוק, כמו גם לאזורים מסוימים בהם הממשלה מעוניינת לעודד התיישבות.

התפטרות של עובד עונתי –  סעיף 11(ב) לחוק קובע כי עובד עונתי (שעבד לפחות 3 עונות רצופות) מתפטר מכיוון שלא הובטחה לו עבודה רציפה, הוא מתפטר בדין מפוטר.

פיצויים לאחר פיטורים

חוק פיצויי פיטורין

חוק פיצויי פיטורין הוא חוק ארוך ומורכב, ויש צורך בידע משפטי על מנת להבין אותו בצורה מדויקת. המסקנה היא ברורה, במקרה של פיטורים מעבודה, יש לפנות אל עורך דין לענייני עבודה.

עורך הדין יודע לבחון את כל ההיבטים של סיום העבודה, מחוקיות הפיטורין ועד הפרטים הקטנים של חישובי הפיצויים וכל הזכויות הסוציאליות. לפני שחותמים על הסכם סיום עבודה, חשוב לקבוע פגישת ייעוץ. לא תמיד צריך להגיע לבית המשפט, לפעמים מספיק שעורך דין יהיה מעורב על מנת שהמעסיקים יתגייסו אליכם ברצינות ולא ינסו לרמוס את זכויותיכם.

עורך דין רועי דותן עוסק במגוון סוגיות בתחום דיני העבודה, כמו גם בנושאים נוספים לרבות: הפחתת חוב ארנונה, זכויות עובדי הייטק, עתירה מנהלית ארנונה ועוד.

חפשו אותי גם בלינקדאין.

 

חוק פיצויי פיטורין |  פיצויים לאחר פיטורים |  פיטורים מעבודה

עורך דין לענייני עבודה

עורך דין לענייני עבודה מעניק סיוע משפטי במגוון סוגיות משפטיות הקשורות לתחילת העבודה ועריכת חוזה מול המעסיק, בעיות העלולות להתעורר במקום העבודה, ועד סוגיות הקשורות

זכויות עובדי היי טק

זכויות עובדי היי טק | עורך דין דיני עבודה בתחום ההיי טק מקצועות ההייטק בישראל נחשבים לתחומים אטרקטיביים ומבוקשים מאוד. המשכורות בתחום הן משכורות גבוהות מהממוצע

צור קשר

לייעוץ משפטי מקצועי

חשוב לדעת, כי התכנים באתר אינם מהווים בשום פנים ואופן תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין ו/או של כל בעל מקצוע אחר אשר אמון על מתן ייעוץ וליווי של עסקאות אלו.
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button